Myanmars militær lover at løslade over 5000 demonstranter
Myanmars militærjunta, der overtog magten i landet ved et kup i februar, vil løslade over 5000 fængslede demonstranter. Det siger juntaens chef, Min Aung Hlaing, mandag.
I alt 5636 demonstranter vil blive sluppet fri i forbindelse med landets Thadinguyt-festival, der afholdes senere i oktober.
Løftet kommer, få dage efter at den sydøstasiatiske sammenslutning Asean besluttede at holde Min Aung Hlaing ude fra et kommende topmøde.
Udenrigsministre fra gruppens medlemslande blev fredag enige om, at Myanmar skal repræsenteres gennem en "apolitisk repræsentant" i stedet for militærlederen, når topmødet finder sted 26.-28. oktober.
Asean består af ti asiatiske lande - heriblandt Myanmar.
De 5636 demonstranter, der står til at blive løsladt, er blevet anholdt i forbindelse med protester mod militærkuppet 1. februar i år.
Kuppet førte landet over til store protester, som militæret slog hårdt ned på. Over 1100 civile er blevet dræbt i den forbindelse.
Læs nærmere på: BT
Myanmar løslader hundredvis af politiske fanger efter pres
Efter pres fra den sydøstasiatiske sammenslutning Asean er Myanmar begyndt at løslade demonstranter som lovet.
Myanmars militærjunta, der overtog magten i landet ved et kup i februar, har løsladt hundredvis af politiske fanger fra det berygtede Insein-fængsel.
Frigivelsen sker, efter at juntaens chef, Min Aung Hlaing, mandag lovede at løslade over 5000 fængslede demonstranter.
Læs nærmere på: Sjællandske Nyheder